Fragment din postfata antologiei bilingve "INTIMITÄT / INTIMITATE"
Mircea BARNAURE: Nachmensch... |
Îmi
scrii poezii! Ai probleme! Mă stressezi rău! –
aceste replici dintr-un film german arată
destul de clar că
în epoca
internetului lirica nu-i decât
un semn de ciudățenie:
nimeni nu mai are nevoie de ea.
E-adevărat:
reputația
poeților n-a
fost niciodată
prea bună.
Nimbul bizarieriei
le-a înconjurat
întotdeauna
fruntea, iar dacă
personalitatea lor vulcanică
și mult prea
directă a
exercitat o anumită
fascinație
asupra unora sau altora, acest lucru n-a putut totuși
să
mascheze principiala
condescendență a
muritorilor de rând:
Geniu? La ce le folosește,
dacă
îi privează de
vitalitate, dacă
nu-i învață să
se impună,
dacă
nu-i ajută să nu sfârșească
în
mizerie? Spiritul
prozaic, pentru care numai succesul palpabil contează,
stăpânește
lumea dintotdeauna.
În
ochii lui, poetul nu poate fi decât
un looser.
Sigur,
câteodată,
în
vremuri de criză
sau de schimbări,
poeții
au
parte de
ceva mai multă
bunăvoință.
Produsele lor
devin
necesare pentru
că
întăresc
și
consolează.
Atunci, volume de poezie (precum cele ale lui Benn) se
pot vinde
deodată
în
sute de mii de exemplare. Și
a face versuri
poate
deveni calitatea
care evidențiază.
Așa
s-a întâmplat
în
România
anilor 70, în
plin comunism, când
mergeam eu la școală.
Colegii care scriau poezii erau starurile
școlii.
În
astfel de vremuri, popoarele își
iubesc poeții.
În
rest îi
iubesc mai ales – când
sunt morți.
O, cum le dezlănțuie
nefericita împrejurare
zelul întru
idolatrie! Frunze de laur încunună
peste noapte
frunțile
pale, titluri sunt
născocite
(poet național
și
altele
de acest gen
…), se construiesc monumente, se organizează
simpozioane și
elevii
sunt chinuiți
cu versuri nemuritoare
– toate acestea
întru
cinstirea
marilor dispăruți.
Gustul
patriotard-mic-burghez
se
grăbește să-i
transforme
în
sfinți:
popoarele
nu-și
pot
suporta
poeții,
decât
după
ce-i amputează.
Dacă
unul e ateu
și
senzual, ca Eminescu, va fi proclamat drept sfânt,
pur,
fără
nevoi personale:
o ființă
eteric-altruistă
care respinge cu dispreț
grosolanele bunuri mult prea pământești.
Că
un astfel de om a
trăit
greu, că
a
murit
tânăr,
o, astea
bineînțeles
că
sunt lucruri foarte regretabile,
dar zău:
chiar l-or
fi
preocupat pe
EL
atât
de mult? Că
doar EL
trăia
numai și
numai pentru arta
sa, iar noi – cum
i-am fi putut schimba noi
destinul? ...
La
rândul
lor, poeții
nu prididesc să-și
acuze contemporanii de ignoranță,
micime sufletească,
egoism. Eminescu se rușina
de românii
săi,
Macedonski
își ura contemporanii, Baudelaire
s-ar
fi vrut anywhere, but out of this
world,
Kästner tuna și
fulgera împotriva
tipilor de-astăzi, cete-cete,
Benn prefera mormântul
prezenței
lor obositoare. Iar azi, în
acest minunat secol 21, observația
atât
de clarvăzătoare
a lui Van Gogh, cum că
banul a înlocuit
dreptul celui mai puternic, este mai actuală
decât
și-ar
fi putut închipui
el vreodată.
Vremurile sunt mai prozaice ca oricând.
Numai
să
ai, numai
să
consumi, numai
să
pari – nici măcar
în
Roma antică
superficialitatea
și
efemerul nu stăteau
la așa
loc de cinste. O, frumoasă
lume nouă,
mai seducătoare
decât
un batalion de Salomee. Muritorul de rând
se
învârtește ca
un titirez, ca să-ți
aducă
ofrandă
roadele
muncii
sale.
Cum
să nu devină el –
workaholic?
Nici o clipă
să
nu mai
stea
locului, în
nici un caz! N-are
voie să-și
revină,
să
cunoască
tihna! Dar,
atunci, cum
să
prindă
el gustul poeziei?
Nu,
nu-i
deloc
de mirare că
în
Germania lirica
a
fost scoasă în
mod expres din programul atâtor
edituri.
Și
nici
că prin alte locuri,
în
special pe
tărâmuri atât
de inventive
precum cele
balcanic-mioritice,
în
jurul acestui gen literar au
răsărit o mulțime de
afaceri
profitabile
și
absolut
sigure.
Pentru că
ele, sufletele negustoroase de
editori, care
se sacrifică,
nu-i așa,
pe altarul artei, editeaza chiar și
operele unor autori cunoscuți
numai și
numai când
sunt sponsorizate.
Consecința:
dacă
nu se găsește
vreun institut cultural sau minister care să
finanțeze
publicarea, plătește
prostul de autor din propriu-i buzunar. Și
editura face câștig
fără
să
investească
vreun leuț.
Că
autorii
sunt doar ființe
vanitoase; ca să-și
vadă
numele scris în
litere de aur pe o copertă,
acceptă
totul și
tac chitic. Parcă
ar
fi făcut
legământ
într-o
frăție
mafiotă:
Omertà
mai presus de toate!
Deci: hai să-i
stoarcem1!
Mai ales c-avem la
îndemână
și-un
perfect
țap
ispășitor:
cititorul ignorant,
care nu mai citește
și,
în
consecință,
este total indiferent
față
de poezie ... Că
nici cel mai cultivat cititor, însă,
nu are cum să
citească
poezie, dacă
nu o mai găsește în librării, pentru că editurile nu se mai
obosesc să o
distribuie,
asta bineînțeles
că
sufletele negustoroase de editori uită
să
mai spună. (...)
1)A-i
compara pe editori cu rechinii este desigur fals. Ei sunt mult prea
comozi ca să-și urmărească prada. Seamănă mai curând cu
paianjenii, care așteaptă răbdători ca ea să le cadă singură
în plasa mai mult sau mai puțin bine întinsă...
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen